Aprofitem l´article d´Esther Herrera (@eherreracaro) publicat al Crític (@SentitCritic)el passat 18 de novembre per recollir una part de tota la informació difosa i esforços en marxa per intentar que les negociacions del Tractat Comercial entre Estats Units i la Unió Europea (sobretot la Comissió) no acabin en un conjunt de canvis i modificacions legals que, tant en l´ambit economic com social tindrien un impacte negatiu en les nostres societats.Trobareu hyperlinks suplementaris, una infogfia preparada per la gent de CGT Burgos, un video pujat per la gent de stop TPIP aixi com altres recursos que s´han mogut per twitter, aquest mateix blog o la xarxa en general.
Manifestació a Londres al Juliol de 2014 contra l´opacitat que ha caracteritzat les negociacions del Acord TrasnAtlantic TTIP entre Estats Units i la Unió Europea Foto de Pete Riches apareguda a Demotix
L’oficialment coneguda per Associació Transatlàntica de Comerç i
Inversió (TTIP, en la sigla en anglès) es convertirà en els
pròxims anys en una de les grans batalles socials, econòmiques i
polítiques a banda i banda de l’Atlàntic. El passat 11 d’octubre, milers
de persones a les principals ciutats europees, entre les
quals Barcelona i Madrid, ja es van manifestar contra el tractat de
lliure comerç. Segons la Comissió Europea, l’acord eliminarà
“els obstacles comercials en una àmplia gamma de sectors econòmics per
facilitar la compravenda de béns i serveis”. Els governs europeus i
nord-americà insisteixen que amb l’eliminació de barreres en l’àmbit
duaner s’eliminaran “pèrdues innecessàries de temps i de diners” i es crearan “dos milions de llocs de treball”.
Url original http://www.elcritic.cat/investigacio/lacord-de-comerc-ue-estats-units-permetra-a-les-empreses-demandar-un-estat-en-tribunals-privats-1537 (28 novembre 2014)
Blog
Brussels Business. Who (really) runs the European Union? Octubre 2013
Twitter
L’Executiu de la Comissió Europea, presidit per Jean-Claude Juncker,
afirma que serà positiu per a les empreses europees i, per tant, per al
creixement i per a la millora de l’economia dels estats. Particularment
en el moment actual, en què l’amenaça d’una tercera recessió plana sobre
els Vint-i-vuit, i Europa necessita inversió, sobretot des del sector
privat. Tanmateix, l’acord Canadà -Mèxic – Estats Units (NAFTA) també prometia la creació de milers de llocs de feina, i no solament no en va crear, sinó que en va destruir centenars, tal com ha denunciat fins i tot el premi Nobel d’economia Joseph Stiglitz.
Les negociacions, malgrat les bones paraules oficials, han provocat
desconfiança. Ja hi ha una campanya mundial contra el tractat i, en el
cas català, la protesta s’emmarca en la plataforma Catalunya No al TTIP.
Querelles empresarials en tribunals privats
El Consell de la UE va desclassificar una sèrie de documents secrets
després de les contínues peticions —incloent-hi la Defensora del Poble
Europeu— per poder conèixer els detalls de les negociacions del TTIP.
Els papers confirmen la intenció d’incloure una clàusula en el tractat
que permetria que les grans empreses privades europees i estatunidenques
puguin demandar un Estat si consideren que s’ha posat en perill la seva
inversió. Els litigis tindrien lloc en tribunals privats i que pagaria el demandat, és a dir, l’Estat membre, i, per tant, els contribuents.
El mecanisme, anomenat Solució de Controvèrsies entre Inversors i Estats
(ISDS, en anglès), és un dels punts calents del futur tractat. Un
tecnicisme, però de gran importància. Tot i que ja existeix en molts
acords comercials bilaterals, ara afectaria tots els països de les dues
regions econòmiques i de major intercanvi comercial del món. L’ISDS
comporta que corporacions privades demandin els estats membres
si creuen que el Govern d’un país ha tramitat una llei que atempta
contra els seus interessos inversionistes. És a dir, que la justícia nacional pot quedar en un segon nivell.
El posicionament de la Comissió Europea sobre la
negociació de la clàusula sobre els tribunals privats és encara ambigu.
D’una banda, creuen que és positiva, perquè donarà “seguretat” als
inversors. De l’altra, el nou president de la CE, el luxemburguès
Jean-Claude Juncker, recentment afectat per l’escàndol del LuxLeaks,
assegura que el mecanisme no formaria part de l’acord si així ho
decideix el vicepresident primer, Frans Timmermans. Però, de nou,
Juncker juga a l’ambigüitat i recorda que la UE no pot prendre decisions
per si sola, perquè es tracta d’un “acord bilateral”. Un embolic que
demostra la falta de consens a Brussel·les i que, segons l’eurodiputat
d’ICV-EUiA Ernest Urtasun, també denota “una pressió” perquè el
mecanisme es mantingui. Com és habitual en l’entramat institucional
comunitari, la Comissió Europea pot tenir una opinió, però els estats,
una altra.
La Comissió Europea i el think tank German Marshall Fund creuen, però, que és “erroni” pensar que les empreses “constantment demandaran els estats membres”. “Només és un mecanisme de protecció”,
sosté l’analista Guillaume Xavier-Bender. Per contra, el portaveu de la
Federació Sindical Europea de Serveis Públics, Pablo Sánchez, afirma
que “és l’existència” d’aquest mecanisme i la “possibilitat” que
existeixi que “és greu, poc ètica i amoral”.
¿Que és el TTIP? (VOSE) (Associació Transatlàntica de Comerç i Inversió entre Europa Estats Units)
Espanya és l’Estat que més pressiona a favor
Espanya és el país que més està pressionant els socis europeus per
incloure tribunals privats en l’acord de lliure comerç UE – Estats
Units. Així ho confirmen a CRÍTIC fonts del Govern espanyol, fonts
comunitàries i Pia Eberhardt, investigadora i activista de l’ONG Corporate Europe Observatory (CEO),
que investiga el paper dels grups de pressió empresarials en la
política comercial de la UE. A més, el sindicalista Pablo Sánchez,
coneixedor de les intrigues de Brussel·les, defensa que el Govern de
Mariano Rajoy és dels que més estan treballant per incloure la clàusula a
causa de les pressions de grans empreses pròximes al Partit
Popular, que, amb la caiguda de la construcció per la bombolla
immobiliària a Espanya, estan guanyant contractes a l’altra banda de
l’Atlàntic.
Fonts del Govern espanyol properes a les negociacions consultades per Crític no confirmen les paraules de Sánchez, però tampoc no les
desmenteixen. Admeten que hi ha certs sectors més afavorits en el
tractat amb els Estats Units, sobretot aquells que han notat més la
crisi econòmica, però creuen que els resultats finals no es veuran fins
que es firmi l’acord. Aquestes fonts governamentals afirmen que amb l’existència d’aquest mecanisme l’Estat demostra als Estats Units “que no hi ha res a amagar”.
A la pregunta de si no temen que una empresa demandi l’Estat espanyol,
Madrid creu que “guanyaria la querella”. També que la inclusió
d’arbitratge internacional seria “positiva” tant per a les empreses
estrangeres com per a les nacionals, i argumenten que donar suport a
l’existència d’aquest mecanisme envia el senyal que Espanya és un país
obert a la inversió.
En canvi, Alemanya, pionera a incorporar la possibilitat que
empreses demandessin els estats en un acord comercial, s’oposa
frontalment a la clàusula, perquè ha vist l’altra cara de la
moneda. Tot i això, és el país europeu que més inclou l’arbitratge en
els seus Tractats de Lliure Comerç, segons recorden fonts de la Comissió
Europea. El problema alemany és que, recentment, la companyia d’energia
sueca Vattenfall ha demandat Berlín per l’eliminació gradual de les
centrals nuclears en el país, després del desastre de Fukushima. És, a
més, el país que més tractats bilaterals té al món. Segons dades de
l’Executiu comunitari, en té 131 actualment. A causa de la demanda de
Vattenfall, el Govern alemany ha hagut de fer una provisió de 6,5
milions d’euros per cobrir les despeses del plet per la seva defensa.
Segons dades proporcionades pel Parlament federal, el Bundestag, Berlín
ha gastat 700.000 euros pel procés; 2,2 milions dels pressupostos del
2014 estan destinats al litigi, 2 milions per al 2015 i 1,6 per al 2016.
Diners públics per fer front a la demanda d’una empresa d’energia
sueca. Alemanya podria guanyar el cas, però també perdre’l. Aquest és
l’exemple de l’asseguradora sanitària holandesa Achmea, que va guanyar
22 milions d’euros contra Eslovàquia, perquè el país va decidir
paralitzar el procés de privatització de la sanitat.
75.000 grans companyies, les més beneficiades
Una investigació de l’organització Public Citizen va posar xifres: prop de 75.000
companyies, bé de forma directa o indirecta, podrien “atacar” futures
legislacions sobre salut, medi ambient, seguretat i drets laborals
a través de demandes en tribunals arbitraris, gràcies al Tractat de
Lliure Comerç UE – Estats Units. L’analista Guillaume Xavier-Bender
dubta que aquest sigui el futur si s’adopta la clàusula, perquè el seu
disseny no està basat a demandar o influir en la legislació sinó
a “protegir a inversors” en casos, per exemple, d’expropiació. “El
Tractat de Lliure Comerç és una meravellosa oportunitat perquè les coses
es facin de forma diferent”, assegura, i creu que l’acord comercial no
podria existir sense la possibilitat que les empreses demandin els
estats, perquè seria una oportunitat “desaprofitada” per protegir les
inversions. Tot i això, Bender admet que s’ha d’incloure la societat
civil en el procés.
Pablo Sánchez, per contra, creu que hi haurà via lliure per a les
grans companyies per utilitzar la justícia pel seu “propi benefici” amb
“tribunals privats” que pagaria l’Estat membre, per tant, “a costa del
contribuent”. Per això considera que la creació de tribunals arbitraris
pot substituir-se per la justícia pròpia de l’Estat membre. Per l’altra
banda, Bender argumenta que la qualitat dels tribunals nacionals és
“subjectiva” i, per aquesta raó, són necessaris els tribunals privats.
20 bufets d’advocats es queden la majoria de casos
Segons un estudi de l’organització Corporate Europe Observatory,
la demanda entre estats per resolució de conflictes sobre inversions és
un negoci per als advocats, que arriben a guanyar 1.000 dòlars cada
hora, aproximadament uns 800 euros. Actualment, 20 bufets d’advocats, sobretot anglosaxons, abracen la gran majoria de casos, segons el CEO. Freshfields
Bruckhaus Deringer (Regne Unit), White Case (Estats Units) i Kind &
Spalding (Regne Unit) són els bufets més importants en l’arbitratge
i que més afavorits es veurien en un acord UE – Estats Units, segons
Eberhardt, i que obtenen entre 1 i 2 milions de beneficis gràcies a
l’arbitratge. A l’Estat espanyol, els especialistes són Uría
Menéndez, que assessora Iberdrola i Repsol, Gómez-Acebo & Pombo i
Cremades & Asociados.
La majoria de casos tenen lloc en tribunals ad hoc i portats per tres representants privats que cobren per hora. La institució més utilitzada és el Centre Internacional per a la Resolució de les Disputes sobre la Inversió (ICSD), amb seu a Washington DC, un organisme que depèn del Banc Mundial, i en el qual els seus àrbitres guanyen 3.000 dòlars per dia, segons dades de la mateixa organització. Eberhardt afirma que entre els més beneficiats es trobarien les firmes d’advocats i, per tant, els lobbies dels grans bufets d’advocats dels Estats Units i d’Europa són els més interessats que el TTIP arribi a bon port.
Pressions dels ‘lobbies’
L’experta en lobbies Pia Eberhardt considera que la indústria agrícola és un dels sectors que més estan pressionant. Sobretot els grans noms de l’agrobusiness d’Alemanya, del Regne Unit, de França i dels Països Baixos. Als Estats Units ja existeix una aproximació a la lliure comercialització en l’agricultura fins que l’evidència científica negui el contrari; per contra, a la UE predomina el mecanisme de precaució: és a dir, s’apliquen mesures protectores abans, per evitar riscos. Atès que “la legislació de medi ambient a la UE és més estricta que la nord-americana, amb el tractat s’haurien de rebaixar els estàndards”, explica Eberhardt.
L’eurodiputat de CiU Ramon Tremosa creu que
és bo que hi hagi comerç lliure, en especial amb la crisi amb Rússia, ja
que moltes empreses catalanes han hagut de buscar altres mercats
per poder exportar els seus productes com l’asiàtic o el sud-americà,
però no a qualsevol preu. “Comerç lliure, però comerç just i
beneficiós”, alerta.
També en l’àmbit laboral podria haver-hi una rebaixa en la regulació:
els Estats Units no han ratificat sis de les vuit normes fonamentals de
l’OIT. És a dir, la legislació europea podria canviar per adaptar-se a
la nord-americana: “Una bomba contra el mecanisme europeu”, es lamenta l’eurodiputat d’ICV-EUiA, Ernest Urtasun.
Els lobbies no solament estan tenint un paper fonamental en
les negociacions, reitera Eberhardt, sinó que també el podrien tenir en
el futur. Una de les clàusules anomenada cooperació regulatòria
permetria donar “més poder” als grups d’interès, ja que, des dels inicis
d’una legislació, els lobbies hi podrien participar i les institucions estarien obligades a escoltar-los i a tenir en compte els seus interessos. Eberhardt tem que això provocarà una autocensura en les institucions i la regulació esdevindrà menys severa.
La Comissió Europea es defensa i assegura que actualment ja es té en
compte l’opinió de tots els grups d’interès quan es crea una directiva:
“La UE no ha deixat de fer la seva feina”. “No deixarà per terra els
drets dels europeus”, afirmen. Urtasun, però, creu que el
tractat s’emmarca en una “estratègia” global: “La impressió que tinc és
que la dreta europea el que vol es desmuntar el sistema del benestar i,
així, crear un marc jurídic internacional que li permeti llimar les
normes socials europees”, reflexiona. “La gran amenaça [del tractat] és que canvia de forma fonamental la manera com s’ha fet política fins ara”, resumeix Eberhardt.
Negociacions poc transparents
Un altre dels punts més controvertits en l’acord UE – Estats Units és
la manca de transparència en les negociacions i en com els grups de
pressió hi estan actuant. El
Govern espanyol, juntament amb el PSOE, UPyD, CiU i el PNB al Congrés,
van negar al maig passat la possibilitat de sotmetre a referèndum
l’acord, una vegada sigui ratificat, tal com havia demanat Esquerra Plural; i també van declinar l’opció d’obrir una comissió especial al Congrés sobre el TTIP.
Ningú no sap de quins temes estan tractant ambdues potències. Urtasun
ha criticat que fins i tot els representants dels ciutadans a
l’Eurocambra no puguin tenir accés als documents. Els únics que
poden llegir els papers són els coordinadors dels grups parlamentaris de
la Comissió de Comerç Internacional del Parlament Europeu, no poden
portar bolígrafs per prendre notes a les sales on es troben, i només
tenen accés als documents de la part europea. En definitiva, és
als despatxos a porta tancada, i no als parlaments, on s’està negociant
l’acord comercial més important de la història i que canvia
dràsticament les relacions de les dues bandes de l’Atlàntic. Fins i tot
s’està duent a terme al marge del Parlament Europeu.
Urtasun confirma que, després de les diferents rondes de
negociacions, la UE no ha comunicat res a l’Eurocambra, i ja n’han fet
set trobades. Tota la informació que ha arribat als eurodiputats ha
estat arran de les filtracions que hi ha hagut. L’eurodiputat Ramon
Tremosa també creu que s’ha d’incidir en la transparència, una de les
demandes del grup dels liberals.
La Comissió Europea assegura, però, que l’acord entre la UE i els
Estats Units està sent “el més transparent de la història”. En la
mateixa línia es mostra Guillaume Xavier-Bender: “Una cosa és la
transparència, i l’altra, l’accés als documents”, subratlla. Bender
opina que les negociacions s’estan explicant per la part europea, però
que no tots els documents poden ser públics perquè els Estats Units no volen que els seus ho siguin,
i s’ha de respectar. “I el control democràtic qui el fa?”, es pregunta
Urtasun. “Que les negociacions es facin en secret, i que en tot el
procés no puguem intervenir sense saber quins lobbies hi han participat, no és un procediment democràtic normal”, assegura l’eurodiputat ecosocialista.
Url original http://www.elcritic.cat/investigacio/lacord-de-comerc-ue-estats-units-permetra-a-les-empreses-demandar-un-estat-en-tribunals-privats-1537 (28 novembre 2014)
Blog
Brussels Business. Who (really) runs the European Union? Octubre 2013
- #TLCs (#TTIP y #TPP): el provecho de la ira popular Walden Bello http://www.sinpermiso.info/textos/index.php?id=7464 … @SinPermisoInfo v @jotabe1963 @MartinCuneo78 11/11/14
- #TTIP El desinterés dels mitjans va mantenir-se tot i les filtracions de documents x @Filtrala (6/14) http://bit.ly/1ly0fxC @MediacatCat 17/11/14
- #NoalTTIP ingerencia política d #transnacionales amenaza x democracia https://www.diagonalperiodico.net/panorama/24766-ttip-es-injerencia-multinacionales-la-vida-politica.html … @AlexAnfruns @El_Diagonal v @Corakoraa #TTIP 11/14
-
El #TTIP i el dret a l'informacio http://www.media.cat/2015/01/02/el-ttip-i-el-dret-a-la-informacio … @MediacatCat cc @NOalTTIP 2/1/15
- Negociando el #TTIP: cuidado con los
modelos Lucas Dupla http://www.infolibre.es/noticias/luces_rojas/2014/12/23/negociando_ttip_cuidado_con_los_modelos_25789_1121.html …
@_infoLibre v @NOalTTIP 4/1/15
- #US Dem lawmakers warn on investment rules in trade pacts http://reut.rs/13h7NPj @PCGTW v @KitiKajana #TPP #TTIP 5/1/15
- #TTIP 1 tractat x governar-nos a totes https://directa.cat/actualitat/ttip-un-tractat-governar-nos-tots … @seminari_taifa @La_Directa + mercaders venent pobles http://onadaexpansiva.blogspot.com.es/2014/11/associacio-transatlantica-de-comerc-i.html …20/1/15
- TTIP: l'acord comercial i d'inversions entre la UE i els EUA Aiala Elorrieta Espai Fabrica Juny 2014
- DOCUMENTO: El plan secreto para dar entrada a EEUU en el negocio de los servicios públicos de Europa Belén Carreño (@bcarrebravo) 13/6/14 El Diario Con base a lo distriubido por Filtrala
- Campaña contra el TTIP @NOalTTIP
- Firma contra el TTIP
No comments:
Post a Comment